Drukarka RFID
Drukarka RFID
27 października 2017
Oryginalny tusz
Oryginalny tusz
10 listopada 2017

Supermarket

Supermarket

Supermarket – czy nadal spotyka się z krytyką?

Supermarkety na dobre zadomowiły się w Polsce. O ile kiedyś ich powstawanie budziło liczne protesty, o tyle obecnie cenimy sobie możliwość zrobienia porządnych zakupów w jednym miejscu i swobodnego wybierania spośród różnorodnych produktów. Supermarket daje poczucie wolności, nie krępuje, nie zmusza do podejmowania natychmiastowych decyzji zakupowych. A że czasem kupujemy dwa razy tyle, ile zamierzaliśmy… to już inna historia.

Supermarket – książkowa definicja pojęcia

Supermarket to obiekt handlowy o dużej powierzchni. Sprzedaje szereg towarów codziennego użytku, takich jak żywność, chemię domową, kosmetyki, podstawowe produkty dla zwierząt, odzież, a sezonowo także szereg innych artykułów. W supermarkecie klient obsługuje się sam, tj. nie prosi o podanie produktu z półki, a wybiera go samodzielnie, wkłada do koszyka lub wózka, a następnie zawozi do kasy. Obok nazwy supermarket funkcjonuje również hipermarket, ale ta ostatnia dotyczy raczej sklepów o bardzo dużej powierzchni (powyżej 2,5 tys. m²), posiadających rozbudowane stoiska z artykułami przemysłowymi.

Słowa krytyki pod adresem supermarketu

Właściciele osiedlowych sklepików chyba nigdy nie polubią się z pobliskimi supermarketami. Zmuszeni są je zaakceptować, być może nawet dostrzegają ich zalety, ale nie zmienia to faktu, że zdają sobie sprawę, że ogromna ilość klientów woli robić zakupy w supermarkecie, aniżeli w małym sklepiku.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań, systemów magazynowych, wysokiej jakości sprzętów oraz samoobsługowemu charakterowi, supermarkety radykalnie redukują zatrudnienie (w stosunku do tradycyjnych sklepów). Obecnie część z nich wprowadza także samoobsługowe kasy, więc możliwe że w przyszłości redukcja ta będzie jeszcze większa. Nie da się ukryć, że supermarkety odbierają pracę właścicielom małych sklepów.

Supermarket nadal spotyka się z krytyką, ale nie jest pewne, czy w jakikolwiek sposób zapobiegnie ona dalszemu, nieograniczonemu rozwojowi wielkich dyskontów. Supermarketom zarzuca się, że rozbijają lokalne społeczności, dehumanizują proces robienia zakupów, promują konsumpcjonizm, generują intensywny ruch samochodowy (tym samym wzrasta niebezpieczeństwo na drodze), a także stosują nieuczciwe praktyki wobec swoich klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *